Min första praktikplats!

Sitter här framför tvn och gör absolut ingenting. Rastlös, rastlös, rastlös, rastlös. Sitter och lyssnar på en låt som påminner mig om när jag praktiserade på min första salong. Herregud, det var ju helt galet. Det var som att befinna sig i en värld bland robotar. Lite stel arbetsplats om man säger så. Men samtidigt var det väldigt lärorikt för mig att vara där och roligt på många sett (?). När jag sökte min praktikplats ringde jag dit och blev inbokad på ett möte med Chefen. På mötet fick jag genomgå en engelsk intervju (chefen pratade endast engelska) om varför jag ville praktisera hos just honom, vad jag hade för drömmar och visioner m.m.

 

Tydligen hade jag bra drömmar och visioner på min knagliga engelska, för jag fick praktikplatsen. Klockan 08.00 varje tisdagmorgon skulle jag infinna mig på salongen. Jag svävade på små moln där ifrån.

 

Varje tisdag så var mitt huvuduppdrag att putsa Vougemagasin och se till att dom stod perfekt på hyllan. Jag tog av kunderna deras ytterkläder och hängde upp dom fint på galjar. Serverade kaffe och chokladbit, tvättade handdukar och torkade ur vattnet ur scamponeringarna så fort någon blivit tvättad. Det skulle alltid glänsa. Jag fick inte sopa hår...nejnejnej då var jag alldeles för mycket i vägen. Jag fick inte stå och titta när dom klippte för det såg alldeles för fult ut. Alltså så fort jag inte hade något att putsa, tvätta eller hänga upp så fick jag bara stå, rätt upp och ner. Och LE. Blev onaturligt många toalettbesök kan man säga, när man inte orkade stå i samma ställning längre. Haha.

 

Så här höll det på från klockan 08.00 - 19.00 varje tisdag. Jag hade en timmas lunch varje dag, då gick jag alltid ut själv och åt, eftersom alla andra gick åt varsitt håll och sa inte ett ord till varandra. I. AM. ROBOT!

Klockan 19.00 varje tisdag när salongen stängde så var det "skola" på salongen för alla som jobbade där, vi höll på till 22.30 varje gång och hade domare som stod och kollade på oss när vi fönade, klippte, färgade m.m. Haha vissa av mina kompisar fick verkligen pinas när dom satt där i flera timmar, och jag övade och övade=) Men där på dom sena timmarna kan man snacka om att man lärde sig något iallafall, dom var stenhårda mot en, men det lönade sig.

 

Min första "frisörpraktikplats" lärde mig väldigt mycket, det lärde mig att man alltid får börja i "skiten" (jag var överlycklig sista dagen när jag äntligen fick tvätta en kunds hår). Jag fick börja med den hårda skolan direkt. Jag lärde mig massa saker men det viktigaste av allt var att jag lärde mig att ha respekt för skönhetsbranschen, både på gott och ont. Jag var till en början helt förskräckt över att "jobba" tillsammans med dessa Robotar till människor, Snygga, Superduktiga på sitt yrke men dom saknade helt personlighet. Det var bara skal av personer som vandrade omkring. Dom pratade inte med varanda i onödan, det fanns ingen värme what so ever emellan dessa människor. Allt handlade bara om lyx och skönhet. Skönhet på UTSIDAN. Det skrämde mig fruktansvärt. Men det lärde mig också att skönhetsbranschen är en hel värld, väldigt mycket spännande uppbyggt med en stor stolthet.

För mig är det persoligheten som gör människan och är man snygg också så är det ju bara att gratulera=)=) Detta inlägget blev ju megalångt bara för jag råkade lyssna på en låt...haha sjukt egentligen vad musik kan få minnena att börja snurra i huvudet.

 

Ta hand om varandra... här kommer ett litet crazypraktikmedly....=) Tänk att frisörerna går i robottakt fram och tillbaka till musiken hahaha... passar sjukt bra haha. Mina fantasier..........:D

 

 

 

 

 

 

 

 

Kom på något bra med salongen... fick ju faktist gratis massage på ett Spa en gång och Oxfile och drinkar på Hard Rock....Thanx........;)


Kommentarer
Postat av: fiffi:)

vilken salong va det då? :P

2010-10-28 @ 18:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0